Из письма Марка Цукерберга будущим акционерам Facebook
Facebook не создавался для того, чтобы быть компанией. Facebook
создавался для того, чтобы выполнять социальную миссию: сделать мир
более связанным и открытым. Нам кажется важным, чтобы каждый, кто
инвестирует в Facebook, понимал, что эта миссия для нас означает, как мы
принимаем решения и почему мы делаем то, что делаем. Я попытаюсь
описать наш подход в этом письме.
Мы вдохновляемся технологиями, которые изменили потребление и
распространение людьми информации. Мы часто говорим об изобретениях
вроде печатного станка и телевидения: просто облегчив коммуникацию, они
привели к полной трансформации важных частей общества. Они дали многим
людям голос. Они вдохновляли прогресс. Они изменили принципы организации
человеческого сообщества. Они сделали нас ближе друг к другу.
Сегодня общество достигло новой переломной точки. Большинство людей в
мире имеют доступ к интернету или мобильным телефонам — новым
инструментам, позволяющим делиться своими мыслями, чувствами и
действиями с кем только захочется. Facebook надеется построить сервисы,
которые дадут людям возможность делиться [друг с другом] и помогут им
снова трансформировать многие ключевые отрасли и общественные институты.
Существует огромная потребность и удивительная возможность связать
всех в мире между собой, дать каждому голос и трансформировать общество
для будущего. Масштаб технологий и инфраструктуры, которые для этого
понадобится создать, не имеет прецедентов, и мы верим, что это самая
важная проблема, на которой мы должны сфокусироваться.
[***]
Наша миссия и наш бизнес
Как я уже говорил, Facebook создавался не для того, чтобы быть
компанией. Мы всегда заботились в первую очередь о своей общественной
миссии, о своих сервисах и людях, которые ими пользуются. Это не самый
обычный подход для публичной компании, так что я хочу объяснить, почему,
с моей точки зрения, он оправдан.
Когда я писал первую версию Facebook, я делал это сам, потому что мне
хотелось, чтобы он был. С тех пор большая часть идей — и программного
кода — были созданы лучшими людьми, которых мы привлекли в свою команду.
Лучшие люди беспокоятся в первую очередь о том, чтобы делать большие
проекты и хотят быть частью больших проектов, но они также хотят
зарабатывать деньги. В процессе создания команды — а также сообщества
разработчиков, рекламодателей и инвесторов — я осознал, что
строительство сильной компании с сильной экономикой и быстрым ростом
может быть самым удачным способом объединения многих людей для решения
важных проблем.
Попросту говоря, мы не создаем сервисы, чтобы зарабатывать деньги, мы
зарабатываем деньги для того, чтобы создавать лучшие сервисы.
С нашей точки зрения это хороший способ что-нибудь сделать. Сейчас я
думаю, что все больше людей хотят пользоваться услугами компаний,
верящих во что-то большее, чем максимизация прибылей.
Мы считаем, что, фокусируясь на своей миссии и создавая отличные
сервисы, мы создадим для наших инвесторов больше стоимости в длительной
перспективе. А это, в свою очередь, позволит нам и дальше привлекать
лучших людей и создавать отличные сервисы. Мы не просыпаемся по утрам,
думая о том, где бы добыть деньжат, но понимаем, что лучший способ
выполнить свою миссию — это построить сильную и дорогую компанию.
Вот так же мы думаем и про наше IPO. Мы становимся публичной
компанией ради наших сотрудников и наших инвесторов. Давая им долю в
компании, мы обещали, что она будет дорого стоить и станет ликвидной, и
наше IPO — подтверждение этого обещания. Становясь публичной компанией,
мы обещаем то же и нашим новым инвесторам и будем работать изо всех сил,
чтобы снова выполнить это обещание.
Путь хакера
Создавая сильную компанию, мы много работаем над тем, чтобы сделать
Facebook лучшим местом, где лучшие люди могли бы менять мир и учиться у
лучших. Мы создали уникальную культуру и систему управления, которую мы
называем «путь хакера».
Слово «хакер» имеет — несправедливо — негативные коннотации. Хакеров
изображают в медиа людьми, которые взламывают компьютеры. На самом деле
хакинг — это просто способ сделать что-то быстро или проверить границы
того, что может быть сделано. Как и многое другое, его можно
использовать во благо и во вред, но подавляющее большинство хакеров,
которых я встречал, — идеалисты, желающие оставить положительный след в
мире.
«Путь хакера» — это подход к созиданию, который включает постоянные
улучшения и повторы. Хакеры верят, что все можно улучшить и ничто не
может быть совершенным. Надо всего лишь исправить — часто вопреки воле
людей, которые говорят, что это невозможно, и довольны статус-кво.
Хакеры стараются строить лучшие сервисы, выпуская частые релизы и
обучаясь на небольших итерациях, вместо того чтобы постараться сделать
все правильно с первого раза. Чтобы поддержать этот подход, мы построили
тестовую среду, способную в каждый момент времени испытывать тысячи
версий Facebook. На стенах нашего офиса написаны слова, призванные
постоянно подгонять нас: Done is better than perfect.
Хакинг по своей природе активная и практическая работа. Вместо того
чтобы днями спорить о возможностях или способах реализации новой идеи,
хакеры просто сделают прототип и посмотрят, что работает, а что нет. В
стенах Facebook вы часто можете услышать мантру хакера: [программный]
код выигрывает споры.
Хакерская культура исключительно открыта и меритократична. Хакеры
верят, что выигрывать должна лучшая идея и ее лучшее исполнение, а не
люди, которые лучше болтают или имеют больше подчиненных.
Поощряя этот подход, каждые несколько месяцев мы проводим «хакатлон»,
во время которого каждый строит прототипы своих новых проектов. В конце
вся команда собирается вместе и смотрит, что получилось. Многие наши
успешные продукты появились таким образом, включая Timeline, чат, видео,
среду мобильной разработки и некоторые важнейшие инфраструктурные
разработки.
Чтобы увериться, что все наши программисты разделяют наш подход, мы
заставляем всех новичков — даже менеджеров, которые не будут
программировать, — пройти через программу Bootcamp, где они изучают нашу
программную среду, наши инструменты и наш взгляд на мир. В индустрии
есть много людей, которые хотят управлять программистами, но не хотят
писать код, но те люди, которых мы ищем, хотят и могут пройти через
Bootcamp.
Приведенные выше примеры адресованы программистам, но из этих
принципов мы выделили пять ценностей, ключевых для развития Facebook:
Фокусироваться на результате. Если мы хотим добиться высокого
результата, то всегда должны быть уверены, что концентрируемся на
решении самых важных проблем. Звучит просто, но многие компании, как нам
кажется, плохо с этим справляются и теряют кучу времени. Мы надеемся,
что каждый сотрудник Facebook умеет находить самые важные проблемы и
решать их.
Быстро развиваться. Быстрый рост позволяет нам делать больше и
учиться быстрее. Большинство компаний замедляются по мере роста, потому
что они больше боятся сделать ошибку, чем упустить хорошую возможность
из-за своей медлительности. У нас есть присказка: «Двигайся быстро и
разрушай». Идея в том, что если ты ничего не разрушаешь, ты, вероятно,
растешь не слишком быстро.
Быть смелым. Нельзя сделать больших проектов, не рискуя. Страх перед
риском мешает большинству компаний совершить смелые поступки, которые
следовало бы совершить. Но в мире, который меняется с такой скоростью,
отказ от риска просто гарантирует неудачу. У нас есть присказка и на эту
тему: «Самый большой риск — не идти на риск». Мы поощряем принятие
смелых решений, даже если иногда это значит, что приходится ошибаться.
Быть открытым. Мы верим, что открытый мир лучше, потому что хорошо
информированные люди принимают лучшие решения и успевают сделать больше.
Это относится и к управлению нашей компанией. Мы много работаем над
тем, чтобы каждый в Facebook имел доступ ко всей возможной информации,
чтобы принять наиболее правильные решения и достичь высокого результата.
Создавать социальный капитал. Еще раз: Facebook существует для того,
чтобы сделать мир более связанным и открытым, а не просто как компания
для зарабатывания денег. Мы ожидаем, что каждый сотрудник Facebook
сфокусирован на том, как принести больше реальной пользы для мира каждым
своим действием.
Марк Цукерберг Mark Zuckerberg’s Letter to Investors: ‘The Hacker Way’On Wednesday, Facebook filed the prospectus for a $5 billion initial public offering. Here is CEO Mark Zuckerberg’s letter to potential investors. Facebook
was not originally created to be a company. It was built to accomplish a
social mission — to make the world more open and connected. We
think it’s important that everyone who invests in Facebook understands
what this mission means to us, how we make decisions and why we do the
things we do. I will try to outline our approach in this letter. At
Facebook, we’re inspired by technologies that have revolutionized how
people spread and consume information. We often talk about inventions
like the printing press and the television — by simply making
communication more efficient, they led to a complete transformation of
many important parts of society. They gave more people a voice. They
encouraged progress. They changed the way society was organized. They
brought us closer together. Today,
our society has reached another tipping point. We live at a moment when
the majority of people in the world have access to the internet or
mobile phones — the raw tools necessary to start sharing what they’re
thinking, feeling and doing with whomever they want. Facebook aspires to
build the services that give people the power to share and help them
once again transform many of our core institutions and industries. There
is a huge need and a huge opportunity to get everyone in the world
connected, to give everyone a voice and to help transform society for
the future. The scale of the technology and infrastructure that must be
built is unprecedented, and we believe this is the most important
problem we can focus on. We hope to strengthen how people relate to each other. Even if our mission sounds big, it starts small — with the relationship between two people. Personal
relationships are the fundamental unit of our society. Relationships
are how we discover new ideas, understand our world and ultimately
derive long-term happiness. At
Facebook, we build tools to help people connect with the people they
want and share what they want, and by doing this we are extending
people’s capacity to build and maintain relationships. People
sharing more — even if just with their close friends or families —
creates a more open culture and leads to a better understanding of the
lives and perspectives of others. We believe that this creates a greater
number of stronger relationships between people, and that it helps
people get exposed to a greater number of diverse perspectives. By
helping people form these connections, we hope to rewire the way people
spread and consume information. We think the world’s information
infrastructure should resemble the social graph — a network built from
the bottom up or peer-to-peer, rather than the monolithic, top-down
structure that has existed to date. We also believe that giving people
control over what they share is a fundamental principle of this
rewiring. We
have already helped more than 800 million people map out more than 100
billion connections so far, and our goal is to help this rewiring
accelerate. We hope to improve how people connect to businesses and the economy. We
think a more open and connected world will help create a stronger
economy with more authentic businesses that build better products and
services. As
people share more, they have access to more opinions from the people
they trust about the products and services they use. This makes it
easier to discover the best products and improve the quality and
efficiency of their lives. One
result of making it easier to find better products is that businesses
will be rewarded for building better products — ones that are
personalized and designed around people. We have found that products
that are "social by design” tend to be more engaging than their
traditional counterparts, and we look forward to seeing more of the
world’s products move in this direction. Our
developer platform has already enabled hundreds of thousands of
businesses to build higher-quality and more social products. We have
seen disruptive new approaches in industries like games, music and news,
and we expect to see similar disruption in more industries by new
approaches that are social by design. In
addition to building better products, a more open world will also
encourage businesses to engage with their customers directly and
authentically. More than four million businesses have Pages on Facebook
that they use to have a dialogue with their customers. We expect this
trend to grow as well. We hope to change how people relate to their governments and social institutions. We
believe building tools to help people share can bring a more honest and
transparent dialogue around government that could lead to more direct
empowerment of people, more accountability for officials and better
solutions to some of the biggest problems of our time. By
giving people the power to share, we are starting to see people make
their voices heard on a different scale from what has historically been
possible. These voices will increase in number and volume. They cannot
be ignored. Over time, we expect governments will become more responsive
to issues and concerns raised directly by all their people rather than
through intermediaries controlled by a select few. Through
this process, we believe that leaders will emerge across all countries
who are pro-internet and fight for the rights of their people, including
the right to share what they want and the right to access all
information that people want to share with them. Finally,
as more of the economy moves towards higher-quality products that are
personalized, we also expect to see the emergence of new services that
are social by design to address the large worldwide problems we face in
job creation, education and health care. We look forward to doing what
we can to help this progress. Our Mission and Our Business As
I said above, Facebook was not originally founded to be a company.
We’ve always cared primarily about our social mission, the services
we’re building and the people who use them. This is a different approach
for a public company to take, so I want to explain why I think it
works. I
started off by writing the first version of Facebook myself because it
was something I wanted to exist. Since then, most of the ideas and code
that have gone into Facebook have come from the great people we’ve
attracted to our team. Most
great people care primarily about building and being a part of great
things, but they also want to make money. Through the process of
building a team — and also building a developer community, advertising
market and investor base — I’ve developed a deep appreciation for how
building a strong company with a strong economic engine and strong
growth can be the best way to align many people to solve important
problems. Simply put: we don’t build services to make money; we make money to build better services. And
we think this is a good way to build something. These days I think more
and more people want to use services from companies that believe in
something beyond simply maximizing profits. By
focusing on our mission and building great services, we believe we will
create the most value for our shareholders and partners over the long
term — and this in turn will enable us to keep attracting the best
people and building more great services. We don’t wake up in the morning
with the primary goal of making money, but we understand that the best
way to achieve our mission is to build a strong and valuable company. This
is how we think about our IPO as well. We’re going public for our
employees and our investors. We made a commitment to them when we gave
them equity that we’d work hard to make it worth a lot and make it
liquid, and this IPO is fulfilling our commitment. As we become a public
company, we’re making a similar commitment to our new investors and we
will work just as hard to fulfill it. The Hacker Way As
part of building a strong company, we work hard at making Facebook the
best place for great people to have a big impact on the world and learn
from other great people. We have cultivated a unique culture and
management approach that we call the Hacker Way. The
word "hacker” has an unfairly negative connotation from being portrayed
in the media as people who break into computers. In reality, hacking
just means building something quickly or testing the boundaries of what
can be done. Like most things, it can be used for good or bad, but the
vast majority of hackers I’ve met tend to be idealistic people who want
to have a positive impact on the world. The
Hacker Way is an approach to building that involves continuous
improvement and iteration. Hackers believe that something can always be
better, and that nothing is ever complete. They just have to go fix it —
often in the face of people who say it’s impossible or are content with
the status quo. Hackers
try to build the best services over the long term by quickly releasing
and learning from smaller iterations rather than trying to get
everything right all at once. To support this, we have built a testing
framework that at any given time can try out thousands of versions of
Facebook. We have the words "Done is better than perfect” painted on our
walls to remind ourselves to always keep shipping. Hacking
is also an inherently hands-on and active discipline. Instead of
debating for days whether a new idea is possible or what the best way to
build something is, hackers would rather just prototype something and
see what works. There’s a hacker mantra that you’ll hear a lot around
Facebook offices: "Code wins arguments.” Hacker
culture is also extremely open and meritocratic. Hackers believe that
the best idea and implementation should always win — not the person who
is best at lobbying for an idea or the person who manages the most
people. To
encourage this approach, every few months we have a hackathon, where
everyone builds prototypes for new ideas they have. At the end, the
whole team gets together and looks at everything that has been built.
Many of our most successful products came out of hackathons, including
Timeline, chat, video, our mobile development framework and some of our
most important infrastructure like the HipHop compiler. To
make sure all our engineers share this approach, we require all new
engineers — even managers whose primary job will not be to write code —
to go through a program called Bootcamp where they learn our codebase,
our tools and our approach. There are a lot of folks in the industry who
manage engineers and don’t want to code themselves, but the type of
hands-on people we’re looking for are willing and able to go through
Bootcamp. The
examples above all relate to engineering, but we have distilled these
principles into five core values for how we run Facebook: Focus on Impact If
we want to have the biggest impact, the best way to do this is to make
sure we always focus on solving the most important problems. It sounds
simple, but we think most companies do this poorly and waste a lot of
time. We expect everyone at Facebook to be good at finding the biggest
problems to work on. Move Fast Moving
fast enables us to build more things and learn faster. However, as most
companies grow, they slow down too much because they’re more afraid of
making mistakes than they are of losing opportunities by moving too
slowly. We have a saying: "Move fast and break things.” The idea is that
if you never break anything, you’re probably not moving fast enough. Be Bold Building
great things means taking risks. This can be scary and prevents most
companies from doing the bold things they should. However, in a world
that’s changing so quickly, you’re guaranteed to fail if you don’t take
any risks. We have another saying: "The riskiest thing is to take no
risks.” We encourage everyone to make bold decisions, even if that means
being wrong some of the time. Be Open We
believe that a more open world is a better world because people with
more information can make better decisions and have a greater impact.
That goes for running our company as well. We work hard to make sure
everyone at Facebook has access to as much information as possible about
every part of the company so they can make the best decisions and have
the greatest impact. Build Social Value Once
again, Facebook exists to make the world more open and connected, and
not just to build a company. We expect everyone at Facebook to focus
every day on how to build real value for the world in everything they
do. Thanks
for taking the time to read this letter. We believe that we have an
opportunity to have an important impact on the world and build a lasting
company in the process. I look forward to building something great
together. http://mssdelka.ru/news/mark_cukerberg_pismo_investoram_put_khakera_mark_zuckerberg_s_letter_to_investors_the_hacker_way/2012-02-05-2610
|