Зарег. на сайте Всего: 1232 Новых за месяц: 0 Новых за неделю: 0 Новых вчера: 0 Новых сегодня: 0 Из них Администраторов: 1 Модераторов: 1 Проверенных: 968 Обычных юзеров: 262 Из них Парней: 896 Девушек: 336
Повноваження з нагляду (контролю) у сфері охорони праці
№ з/п
Орган
Повноваження з нагляду (контролю) у сфері охорони праці
Повноваження щодо притягнення до відпові- дальності за порушення у сфері охорони праці
1
2
3
4
1
Міністерство праці та соціальної політики України
Повноваження цього органу у сфері охорони праці визначено ст. 33 Закону про охорону праці: – проведення державної експертизи умов праці;
– контроль за якістю проведення атестації робочих місць стосовно їх відповідності до нормативно-правових актів з охорони праці
За невиконання законних вимог посадових осіб органів Мінпраці про усунення порушень законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування або за створення перешкод у діяльності цього органу для посадових осіб підприємств передбачено штраф у розмірі від 10 до 14 нмдг* (від 170 до 238 грн.)
* Нмдг – неоподатковуваний мінімум доходів громадян (на сьогодні –17 грн.).
2
Фонд соціального страхування від нещасних випадків
Ст. 22 Закону № 1105Фонд наділено правомочністю перевіряти стан профілактичної роботи та охорони праці на підприємствах. 3 цією метою згідно зі ст. 23 Закону № 1105страхових експертів з охорони праці наділено такими правами:
– безперешкодно та в будь-який час відвідувати підприємства для перевірки стану умов і безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань;
– у складі відповідних комісій брати участь у розслідуванні нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, а також у перевірці знань з охорони праці працівників підприємств; – одержувати від роботодавців пояснення та інформацію, у тому числі в письмовій формі, про стан охорони праці;
– брати участь у роботі комісій з питань охорони праці підприємств;
– вносити власникам підприємств, органам виконавчої влади, державного нагляду за охороною праці подання про порушення законодавства про охорону праці та вимагати застосування економічних санкцій або притягнення до відповідальності посадових осіб, які допустили ці порушення, а також про заборону подальшої експлуатації робочих місць, дільниць та цехів, робота яких загрожує здоров'ю або життю працівників;
– складати протоколи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом
Адміністративні штрафи для посадових осіб підприємств, а також фізичних осіб – роботодавців ст. 165-4 КУпАПпередбачено за такі порушення, як недотримання строку реєстрації платника страхових внесків, несвоєчасна сплата страхових внесків або несвоєчасне інформування Фонду про чисельність працівників, річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг), річну суму заробітної плати на підприємстві, нещасні випадки на виробництві та професійні захворювання, що сталися на підприємстві, про зміни технології робіт, виду діяльності підприємства або його ліквідацію. Ці порушення караються штрафом від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.). А якщо ці дії буде вчинено посадовою особою або фізичною особою – роботодавцем повторно протягом року, то адміністративний штраф визначатиметься виходячи зі збільшеного розміру – від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.).
Розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівник виконавчої дирекції Фонду, його заступники, керівники робочих органів виконавчої дирекції Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі та їх заступники, керівники районних і міських відділень виконавчої дирекції Фонду
3
Державний комітет ядерного регулювання України
Повноваження цього органу визначено Положенням, затвердженим Указом Президента України від 06.03.2001 р. №155/2001:
– здійснює нагляд за дотриманням спеціалізованими організаціями вимог ядерної та радіаційної безпеки;
– організовує та здійснює державний нагляд за дотриманням законодавства, норм, правил і стандартів використання ядерної енергії, вимог ядерної та радіаційної безпеки, фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання;
– направляє обов'язкові до виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень та недоліків у сфері використання ядерної енергії, дотримання вимог ядерної та радіаційної безпеки;
– застосовує в установленому порядку фінансові санкції до підприємств, установ, організацій, підприємців за порушення у сфері ядерної та радіаційної безпеки;
Представники цього органу уповноважені ст. 95 і 244-12 КУпАПнакладати на посадових осіб підприємств, виньих у порушенні правил і норм ядерної та радіаційної безпеки адміністративний штраф у розмірі від 10 до 100 нмдг (від 170 до 1700 грн.). При повторному вчиненні цього ж правопорушення протягом року на посадову особу штраф буде накладено у збільшеному розмірі – від 100 до 200 нмдг (від 1700 до 3400 грн.). Крім того, за невиконання законних вимог (приписів) посадових осіб цього органу, ненадання ним необхідної інформації або надання неправдивої інформації, здійснення інших перешкод для виконання покладених на них обов'язків може стягуватися штраф згідно зі ст. 188-18 КУпАПу розмірі від 10 до 100 нмдг (від 170 до 1700 грн.), а при повторному вчиненні протягом року – від 100 до 200 нмдг (від 1700 до 3400 грн.).
– обмежує, припиняє або зупиняє експлуатацію підприємств, установ, організацій та об'єктів у разі порушення ними вимог ядерної та радіаційної безпеки;
– притягає до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про ядерну та радіаційну безпеку;
– передає правоохоронним органам матеріали про факти порушень у сфері ядерної та радіаційної безпеки
Згідно зі ст. 244-12 КУпАПрозглядати справи і накладати штрафи за цими статтями мають право Головний державний інспектор з ядерної безпеки України та його заступники. Стосовно юридичних осіб, які порушують норми ядерної безпеки, коло відповідальності окреслено статтею 82 Закону про ядерну енергію та спеціальним Положенням, затвердженим постановою КМУ від 29.06.96 р. № 708
4
Державний департамент пожежної безпеки та його органи
Згідно з п. 10 Положення про Державну пожежну охорону, затвердженого постановою КМУ від 26.07.94 р. № 508, посадові особи Держпожежнагляду мають право:
– провадити у присутності власника або його представника пожежно-технічні обстеження та перевірки підприємств, установ, організацій, будівель, споруд, одержувати від власника необхідні пояснення, матеріали та інформацію;
– видавати (направляти) обов'язкові для виконання розпорядження (приписи) про усунення порушень та недоліків у роботі, пов'язаній із забезпеченням пожежної безпеки та проведенням заходів щодо запобігання пожежам, здійснювати контроль за їх виконанням;
– вимагати відомості та документи, що характеризують стан пожежної безпеки та іншу інформацію з питань, що належать до компетенції Держпожежнагляду;
– вимагати проведення аналізу пожежної небезпеки робочих місць, незалежної експертизи стану пожежної безпеки будівель і споруд;
– здійснювати контроль за виконанням протипожежних вимог при проектуванні, будівництві, реконструкції, розширенні або технічному переоснащенні, капітальному ремонті підприємств, будівель, споруд та інших об'єктів. У разі виявлення порушень призупиняти проведення будівельно-монтажних робіт і вносити пропозиції про припинення фінансування цих робіт;
Ст. 188-8 КУпАПза невиконання приписів та постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду або за створення перешкод у їх діяльності для громадян передбачено штраф у розмірі від 0,5 до 7 нмдг (від 8,5 до 119 грн.), а для посадових осіб – у розмірі від 2 до 10 нмдг (від 34 до 170 грн.).
Згідно зі ст. 223 КУпАПрозглядати справи і накладати штрафи мають право державні інспектори з пожежного нагляду різного рівня – залежно від розміру штрафу.
Що стосується юридичних осіб, які порушують вимоги пожежної безпеки або не виконують приписи Держпожежнагляду, то їх може бути притягнено до відповідальності окремо – згідно зі ст. 35 Закону про пожежну безпеку. На них Держпожеж-нагляд може подати позов до суду з вимогою сплати штрафу в розмірі до (максимальна межа) 2 % фонду заробітної плати такої юридичної особи за попередній місяць
– застосовувати штрафні санкції до підприємств, установ та організацій у разі порушення вимог пожежної безпеки, невиконання розпоряджень (приписів) посадових осіб органів державного пожежного нагляду;
– притягати до адміністративної відповідальності посадових осіб, інших працівників підприємств, установ, організацій, а також громадян, винних у порушенні вимог пожежної безпеки, невиконанні розпоряджень (приписів), постанов органів Держпожежнагляду, використанні пожежної техніки та засобів пожежогасіння не за призначенням;
– у разі порушення правил пожежної безпеки припиняти або забороняти, зокрема, роботу підприємств та окремих виробництв, експлуатацію будівель, споруд, роботу виробничих дільниць та агрегатів, експлуатацію окремих приміщень, опалювальних приладів, ділянок електричної мережі, проведення пожежонебезпечних робіт;
– перевіряти наявність документів, що надають право на виконання пожежонебезпечних робіт
5
Органи та заклади Санітарно-епі-деміологічної служби
Посадових осіб Санепідемслужби згідно з Положенням про державний санітарно-епідеміологічний контроль у редакції постанови КМУ від 19.08.2002 р. № 1217 наділено, зокрема, такими правами:
– здійснювати нагляд за дотриманням санітарного законодавства;
– розслідувати причини та умови виникнення професійних захворювань;
– вимагати надання матеріалів та відомостей, що характеризують санітарно-гігієнічний та епідемічний стан об'єктів і здоров'я людей;
– призначати державну санітарно-епідеміологічну експертизу;
– вимагати в установлених випадках проведення медичних оглядів;
– проводити перевірку і видавати висновки про відповідність до санітарних норм об'єктів та споруд, що вводяться в експлуатацію;
За порушення санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних правил та норм посадові особи цього органу можуть накладати на винних фізичних осіб адміністративні штрафи згідно зі ст. 42 КУпАП:
а) на громадян – від 1 до 12 нмдг (від 17 до 204 грн.);
б) на посадових осіб – від 6 до 25 нмдг (від 102 до 425 грн.).
Крім того, представників цього органу уповноважено ст. 236 КУпАПнакладати на посадових осіб підприємств, винних у порушенні правил і норм ядерної та радіаційної безпеки (як частини санітарних норм) адміністративний штраф згідно зі ст. 95 КУпАПу розмірі від 10 до 100 нмдг (від 170 до 1700 грн.). При повторному вчиненні цього ж
– безперешкодно входити на територію і до приміщень усіх об'єктів нагляду за службовим посвідченням; – вносити обов'язкові для виконання пропозиції про усунення виявлених порушень санітарного законодавства, здійснювати в установленому законом порядку провадження у справах про порушення санітарного законодавства; – видавати постанови про накладення штрафу і в передбачених законом випадках застосовувати фінансові санкції за порушення санітарного законодавства; – складати акти і протоколи про порушення санітарного законодавства; – видавати приписи, постанови, а також вносити пропозиції про усунення від діяльності чи роботи певних осіб, приведення нормативно-технічних, розпорядчих та інших документів у відповідність до вимог санітарного законодавства, про обмеження діяльності об'єкта нагляду у разі виявлення порушення санітарного законодавства; – видавати постанови про обмеження, тимчасову заборону чи припинення діяльності підприємств, установ та організацій, об'єктів будь-якого призначення, машин, механізмів тощо у разі невідповідності їх до вимог санітарних норм; припинення будівництва, реконструкції та розширення об'єктів; – вносити пропозиції про впровадження на відповідних територіях чи об'єктах особливих умов та режиму праці
правопорушення протягом року на посадову особу штраф буде накладено у збільшеному розмірі – від 100 до 200 нмдг (від 1700 до 3400 грн.). Ст. 188-11 КУпАПза невиконання постанов, розпоряджень, приписів та висновків посадових осіб санітарно-епідеміологічної служби про усунення порушень санітарного законодавства, за ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, за створення інших перешкод для виконання покладених на них обов'язків передбачено штраф: для громадян у розмірі від 1 до 12 нмдг (від 17 до 204 грн.), для посадових осіб – від 6 до 25 нмдг (від 102 до 425 грн.).
До суб'єктів господарської діяльності (юридичних осіб та підприємців), які порушили санітарне законодавство, також застосовуються фінансові санкції. Їх установлено ст. 46 Закону про санітарне та епідеміологічне благополуччя населення. Зокрема, за таке правопорушення, як недотримання вимог щодо тиші та обмеження певних видів «галасливої» діяльності суб'єкт господарювання має сплатити штраф у розмірі від 50 до 450 нмдг (а у разі неприпинення порушення – у розмірі 100 % вартості реалізованої продукції, робіт, послуг)
6
Галузеві міністерства та інші центральні органи виконавчої влади
Згідно зі ст. 33 Закону про охорону праціміністерства та інші центральні органи виконавчої влади здійснюють відомчий контроль за станом охорони праці на підприємствах дорученої їм галузі
–
7
Підрозділи з охорони праці, створені у складі Ради міністрів АР Крим, місцевих державних адміністрацій
Ст. 34 Закону про охорону праціструктурним підрозділам з охорони праці у складі Ради міністрів АРК Крим та місцевих державних адміністрацій надано право здійснювати контроль за дотриманням суб'єктами підприємницької діяльності нормативно-правових актів з охорони праці